• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
Heisrådgiveren

Heisrådgiveren

Lidenskap for heiser

  • Tjenester
    • Daglig oppfølging og forvaltning
    • Reforhandling av servicekontrakter
    • Prosjekter
    • Trafikkanalyse heiser
    • Sertifisering og miljø
    • Regelverk, forskrifter og direktiver
    • For heisleverandører
  • Kurs
  • Nyheter
  • Referanser
  • Om oss
    • HSConsult fusjonerer med Heisrådgiveren
  • Kontakt oss

Heisførerens død

april 5, 2019 By Heisradgiveren Leave a Comment

Frykt for å kjøre heis på egen hånd i 1945
Pushing the right button – Frykten for å kjøre heis uten heisfører i 1945

Hvis du jobber på et kontor eller bor i en boligblokk, kjører du sannsynligvis heis flere ganger om dagen uten å tenke på det selv. Du trykker på knappen for din etasje, dørene lukkes og heisen går av seg selv. Det er helt normalt. Men det virket ikke så i Amerika for et århundre siden. De fleste var ikke forberedt på å kjøre i en heis uten en heisfører.

På den tiden måtte de fleste heiser startes og stoppet manuelt. Det tok litt ferdighet å justere en heis til en bestemt etasje, så det var nødvendig med en heisfører for å lede den til målet, og for å åpne og lukke dørene. På 1890-tallet forsøkte noen bygninger å introdusere helautomatiske trykknappheiser. Men de klarte ikke å få trekkraft. Noen mennesker nektet kategorisk å kjøre heiser uten heisføreren da de vurderte heisene for usikre.

15.000 heisførere gikk til streik

I september 1945 gikk New Yorks 15.000 heisførere til streik. Det gjorde det mye vanskeligere for folk å forlate sine hjem eller å komme seg til jobb. Rundt 1,6millioner New Yorkers ble tvunget til å stole på sine egne to føtter. «Hvis du jobber i 25 etasje i ett kontorbygg, kan du ikke gå opp og ned veldig ofte hver dag,» skrev New York Daily News. «Det eneste alternativet vi kan tenke på, er at våre store byer skal desentralisere … og flates ut til en maksimal byggehøyde på seks etasjer eller så.»

Pushing the right buttons

Heisindustrien hadde andre planer. Som andre streiker fulgte i slutten av 1940-tallet, oppmuntret det folk til å bruke heiser uten heisførere. Knapper merket med forskjellige etasjer gjorde at heisen stoppet automatisk i riktig etasje, slik at det var en «nobrainer» å kjøre heis. Næringen utviklet også automatiske dører som fjernet behovet for manuell åpning og lukking (selv om overstyringsknapper ble montert, for å holde dørene åpne når det var nødvendig). Innspilte stemmer advarte folk i å unngå dører som lukket seg og tilbød instruksjoner om hvordan man bruker heisen.

Kanskje den viktigste endringen var tillegg av en nødstoppknapp som kunne brukes til å stoppe heisen til enhver tid, og en telefon som man kunne ringe assistanse i tilfelle et problem. De ga en følelse av beroligelse til passasjerene, slik at folk på slutten av 1950-tallet ble komfortabel med å bruke heiser uten heisfører. Den siste i sitt slag jeg selv kan huske er heisføreren som sto i heisen på Steen&Strøm og som morsk nektet alle oss barn å leke i heisen.

Skepsis mot førerløse biler

Det gir en tankevekker til designere av førerløse biler i dag. Som med heiser, er mange motvillige til å komme inn i en bil uten sjåfør. 73% av amerikanerne sier at de er redd for å reise i et autonomt kjøretøy. Passasjerer trenger trygghet om at de er trygge. For tiden har autonome kjøretøy sikkerhets sjåfører eller passasjerer som kan ta kontroll hvis det er nødvendig. Men til slutt er planen å fase dem ut.

Følgelig går det mye på utformingen av kontrollene og informasjonsdisplayene som er tilgjengelige for passasjerer. Selvdrevende kjøretøy som testes av Waymo og Uber har skjermbilder som viser omgivelsene, for å forsikre passasjerene om at bilen er klar over en syklist eller en fotgjenger som går over gangfeltet. De har også en «pull over» -knapp, som instruerer kjøretøyet til å stoppe ved første sikre mulighet. Og bilene, som heiser, har en «call for help» -knapp som lar passasjerene snakke med en person.

Førerløs bil på veien

Hvorvidt alt dette vil være nok til å overtale folk til å kjøre i selvkjørende biler, blir tydeligere i 2019, ettersom kommersielle robottaxi tjenester blir tilgjengelige. Men historien om heisen er en påminnelse om at det å oppfordre folk til å kjøre i uvanlige nye biler, er like mye av å forstå menneskers psykologi som fancy teknologi.

Kilde: Tom Standagehttps://www.1843magazine.com/technology/rewind/pushing-the-right-buttons

Fritt oversatt av Erik Kristiansen / Heisrådgiveren

0 Shares
Tweet
Share
Pin
Share

Filed Under: Heiser Tagged With: automatisering, fancy teknologi, førerløs bil, Heisførerens historie

Reader Interactions

Legg igjen en kommentar Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Primary Sidebar

Følg oss

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

Kategorier

  • Ettermontering av heis
  • Heisalarm
  • Heiser
  • Service og vedlikehold

Stikkord

automatisering Cube Entra Entra-IoT fancy teknologi førerløs bil Heis Heisdata Heisførerens historie Heisrådgiver HSConsult Husbanken IoT IoT-Kappløp Kone-Flow Monitoring NS 81-28 Rammeavtale Rulletrapp Rådgiver Schindler Skyskrapere Starlift Tallestbuilding Toveis alarm

Siste nyheter

  • Heiskontroll
  • Heisleverandører i Norge
  • Hvilke heisleverandør har levert heiser til de 10 høyeste bygningene i Norge (pr. 01.05.2025)

Footer

Siste nyheter

  • Heiskontroll
  • Heisleverandører i Norge
  • Hvilke heisleverandør har levert heiser til de 10 høyeste bygningene i Norge (pr. 01.05.2025)
  • Verdens 10 høyeste bygninger!
  • Vi er resertifisert som Miljøfyrtårn!

Heisrådgiveren

Vi har lang erfaring med service, vedlikehold, forvaltning av heisporteføljer, prosjektering av både moderniseringer og nyanlegg, samt meget god kompetanse på markedspriser.

Tjenester

Service og vedlikehold

Prosjekter

For heisleverandører

Generelt

Miljøfyrtårn

Miljøfyrtårn

Miljøfyrtårn er den første nasjonale miljøsertifiseringsordningen i Europa som har blitt anerkjent av EU-kommisjonen. Anerkjennelsen er et bevis på at ordningen har standard og kvalitet på linje med internasjonale merkeordninger (EMAS og ISOO 14001).

Årlig miljø- og klimarapport for Heisrådgiveren AS

Følg oss i sosiale medier

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

Heisrådgiveren

Org.nr.: 922 054 800 MVA

Sentralt Godkjent

Elevate

Kredittvurdering

Medlem av

StartBank

Copyright © 2025 · Heisradgiveren AS · Personvernerklæring